In eerste instantie leek het een fantastisch idee. Een gratis kopje koffie in ruil voor het bekijken van een commercial van dertig seconden. Eyeball tracking zorgt voor toewijding. Dus niet de andere kant opkijken, anders verspeel je je gratis koffie. Mensen zitten toch te wachten tot hun koffie klaar is. Waarom vraag je dan niet om hun aandacht? Adverteerders blij, klanten blij, geen gedoe.
Online advertenties zijn ook in 2032 voor de meesten nog steeds vervelend. Zo vervelend dat sommigen betalen voor games en apps zonder advertenties. Voor anderen zijn die advertenties onschuldige ruis. Een gelegenheid om er even tussenuit te gaan. Toen kwam een slimme jongen op het gekke idee om online advertenties in real live te tonen. ‘Bekijk een videoadvertentie om een bonusronde te ontgrendelen!’ werd nu ‘Bekijk deze videoadvertentie om uw gratis koffie te ontgrendelen!’
Maar om die koffie nu ‘caffè sospeso’ te noemen, gaat echt te ver. Geen verdubbeling van de prijs van de koffie, zodat een dakloze een gratis kopje kan halen. Geen liefdadigheid. Geen warme gevoelens.
Hoewel… er is gratis koffie voor wie het niet kan betalen. Als je maar tijd hebt, iets wat daklozen ook in 2032 genoeg hebben.