Gelukzoekers

Jan 19, 2023

Mooi… zei de kassière, u maakt gebruik van de fantastische aanbieding. U rekent de helft van de totaalprijs af, twee flacons van deze anti-roos shampoo zijn namelijk gratis!

Zo kwam ik bezit van veel meer shampoo dan dat ik in 2023 nodig zal hebben. De aanbieding waar ik gebruik van maakte is onderdeel van een grote reeks waarmee de supermarkten klanten een plezier doen en aan zich binden. Even een kleine bloemlezing uit een folder die ik in de supermarkt kreeg: “pampers luiers, luierbroekjes of -doekjes 1+1 gratis, voorgegaarde kipschnitzel of -burgers 1+1 gratis, blauwe bessen 1+1 gratis, spruiten 1+1 gratis, maandverband 1+1 gratis”. Alle grote supermarkten doen hier met verschillende varianten aan mee. En hebben hiervoor uitgekiende reclamespotjes op de televisie en op internet.

Door de inflatie en geldontwaarding worden producten steeds duurder. De aanbiedingen van de supermarkten zijn hiermee in schurend contrast. Daarin wordt namelijk gesuggereerd dat producten goedkoper worden. Immers een tweede product kan gratis aangeboden worden. Verwijzend naar bovenstaand lijstje: pampers, kipschnitzels, bessen, maandverband en spruitjes zouden voor de helft van de prijs verkocht kunnen worden. Zouden zonder de gift van de supermarkten de eerste producten 50% goedkoper kunnen zijn? “Onze aantrekkelijke aanbiedingen brengen de mensen een beetje geluk”, zei de filiaalmanager van een supermarkt  tegen mij. En hij vervolgde: “Onze klanten zijn hier eigenlijk onze dagelijkse gelukzoekers”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *